Erik Sylvester Höglund geboren 31 januari 1932 te Karlskrona gestorven 27 januari 1998 te Södermalm, Stockholm, was een Zweedse beeldhouwer, kunstschilder, graficus en glaskunstenaar.
Van 1948 tot 1953 studeerde hij aan de Stockholm School of Art, Craft and Design waar hij grafisch onderwijs kreeg van de beroemde kunstenaar Harald Sallberg.
Boda Glas
Direct na zijn afstuderen ging hij werken voor Boda glas, een samenwerking die tot 1973 duurde.
Daar veroorzaakte hij een revolutie in de Zweedse glaskunst door in zijn kenmerkende expressieve stijl te experimenteren met het hete glas, door het onder te dompelen in water of met houtzaagsel te bestrooien. Hij hield in tegenstelling tot de traditionele glasmakers van zijn tijd van heldere kleuren en van luchtbellen in het glas. Erik Höglund ontwierp glas dat voor het dagelijks gebruik bestemd was met kunstige effecten waarbij licht reflecties ontstaan zowel in het glas als wel aan het oppervlak.
Erik Höglund exposeerde zowel in Zweden als in het buitenland en experimenteerde voortdurend bij het maken van glas. Een belangrijk onderdeel van zijn artistieke stijl in welke van de materialen waarmee hij dan ook werkte was om te proberen als massa geproduceerde producten een meer expressieve en levendige look te geven, ze mochten van hem vol zeldzame verschillen zitten, waarbij hij altijd uitgedaagd en gestimuleerd werd door de natuurlijke verfijnde uitstraling van glas, in deze zin mag hij dan ook ‘glaskunstenaar’ genoemd worden!
Tijdens zijn vijftig jaar als actief kunstenaar creëerde hij ook vele, ongeveer honderdvijftig, opdrachten van openbare werken in Zweden en in het buitenland in een verscheidenheid van materialen, zoals muurschilderingen, schilderijen, sculpturen in brons, smeedijzer, terracotta, natuursteen enzovoorts.
Zeventiger Jaren
Toen zijn samenwerking met Boda tot een einde kwam nam hij een korte pauze van het werken met glas maar keerde terug naar het medium in de laat zeventiger jaren.
De samenwerking in 1979 met Pukeberg glas was het begin, gevolgd door Transjöhyttan glas, Åhus en Vrigstad glas.
Hij gaf lezingen en les op de Pilchuck glas School (USA) waar hij ook zijn eigen glaskunst maakte. Deze evenals andere lezingen en shows in de Verenigde Staten tijdens de laat zeventiger jaren werden vaak de aftrap genoemd van de Studio glas beweging in de Verenigde Staten.
Erik Höglund inspireerde en moedigde ontwerpers aan om met hun eigen creativiteit en niet alleen met anonieme industriële ontwerpen als ideaal te werken.
Tachtiger jaren
In de laat tachtiger jaren begon Erik Höglund een samenwerking met getalenteerde glasblazers bij Studioglas Strömbergshyttan. Eens te meer vernieuwde hij de glaskunst. Maar dit keer combineerde de geschoolde glaskunstenaar meer kleuren en vormen nooit eerder gezien in Zweeds glas.
Het werk van Erik Sylvester Höglund is onder meer opgenomen in de openbare collecties van het Blekinge Museum te Karlskrona, het Nationalmuseum te Stockholm, en het Cooper-Hewitt Design Museum te New York.
=======================================
Leuk weetje: Elvis Presley kreeg in 1963 tijdens de opname van de film Viva Las Vegas in de Paramount Studio’s een asbak (een ontwerp van Erik Höglund) als geschenk.