Gustav Beran, geboren 17 oktober 1912 te Wenen (Oostenrijk) overleden 2006 Fribourg (Zwitserland) was een kunstnijveraar, industrieel-, sieraad- en grafisch ontwerper.


Beran kreeg zijn opleiding van 1928 tot 1933 aan de Kunstgewerbeschule van het Oostenrijkse museum voor Kunst en Industrie te Wenen. Daar werd hij onderwezen door de beroemde architect en oprichter van de Wiener Werkstätte Josef Hoffmann.

Na het behalen van zijn diploma solliciteerde Beran in december 1933 bij de directeur Anton van Kempen van de Firma Gerritsen en Van Kempen te Zeist als opvolger van hoofdontwerper H.J. Valk.


In 1935 werd zijn eerste ontwerp uitgevoerd het zogenaamde “model 400”, een eigentijds zilveren bestek met een slank, gedeeltelijk gegroefde, steel en een kleine ondiepe lepelbak. Dit ontwerp, dat hij tijdens zijn studie in Wenen heeft getekend, werd daar al met een prijs bekroond. Het bestek was een groot succes en bleef tot de zestiger jaren in productie.


Ook ontwierp Beran voor Gerritsen en Van Kempen diverse verzilverde producten in Keltum pleet.

In 1937 werden Berans ontwerpen voor het eerst ingezonden naar een grote internationale tentoonstelling, de bekende Exposition de Arts et des Techniques, die in Parijs werd gehouden. Zijn werk werd daar bekroond met een Diplôme d’Honneur.

In 1941 kreeg Beran zijn oproep voor de Duitse militaire dienst.
Na zijn demobilisatie keerde hij terug naar zijn gezin en nam Beran een baan aan als architect in Wenen.
Anton van Kempen, die Beran in 1942 met tegenzin had laten gaan, spoorde Beran aan om in 1948 terug te komen in Zeist waar Beran gevolg aan gaf.

In de vijftiger en zestiger jaren ontwerpt hij gladde en gestroomlijnde tafelcouverts met vloeiende contouren zoals het zeer succesvolle tafelcouvert model Jeunesse uit 1958 en het model Jolie dat in 1963 geïntroduceerd werd.

In 1957 ontwierp hij tevens een aantal unica en sieraadontwerpen bij de handwerkafdeling van Van Kempen.

Tijdens de opening in 1962 van het Centrum voor Industriële vormgeving in de Beurs van Berlage werd het in 1959 door Beran ontworpen Dinetteset in Durfine edelstaal (die diverse internationale onderscheidingen heeft behaald) tentoongesteld.

Eind zestiger jaren toen zilver en pleet uit de mode raakte, ging Beran zich bezig houden met restoratie projecten voor diverse musea.

Gustav Beran was tot 1977 werkzaam in Nederland, zijn naam heeft nog steeds een grote bekendheid in de designwereld, zijn ontwerpen zijn toonaangevend in de Nederlandse zilversmeedkunst en zijn bij collectioneurs nog steeds zeer geliefde verzamelobjecten.


Foto boven: Jamlepel model 400.