Gustav Josef Beran, geboren 17 oktober 1912 te Wenen (Oostenrijk) overleden 2006 Fribourg (Zwitserland) was een kunstnijveraar, industrieel-, sieraad- en grafisch ontwerper.


1928 tot 1933 Opleiding.

Gustav Beran kreeg zijn opleiding van 1928 tot 1933 aan de Kunstgewerbeschule (School voor Toegepaste Kunsten) van het Oostenrijkse museum voor Kunst en Industrie te Wenen. Als hoofdvak had hij metaalbewerking gekozen en werd onderwezen in een van de ateliers waar de beroemde architect en oprichter van de Wiener Werkstätte professor Josef Hoffmann de leiding had en waar de technische leiding in handen van de beeldhouwer professor Eugen Mayer was.

1934 Hoofdontwerper bij Gerritsen & Van Kempen.

Na het behalen van zijn diploma solliciteerde Gustav Beran in december 1933 bij de directeur Anton van Kempen van de Firma Gerritsen & Van Kempen te Zeist als opvolger van hoofdontwerper H.J. Valk. Hij werd aangenomen en in januari 1934 begon hij als hoofd van de ontwerpafdeling.

1935 Ontwerp “model 400”.

In 1935 werd zijn eerste ontwerp uitgevoerd het zogenaamde “model 400”, een eigentijds zilveren bestek met een slank, gedeeltelijk gegroefde, steel en een kleine ondiepe lepelbak. Dit ontwerp, dat hij tijdens zijn studie in Wenen heeft getekend, werd daar al met een prijs bekroond. Het bestek was een groot succes en bleef tot de zestiger jaren in productie.

1937 Ontwerp Keltum pleet & Diplôme d’Honneur.

Ook ontwierp Gustav Beran voor Gerritsen & Van Kempen diverse verzilverde producten in Keltum pleet. In 1937 werden zijn ontwerpen voor het eerst ingezonden naar een grote internationale tentoonstelling, de bekende Exposition de Arts et des Techniques, die in Parijs werd gehouden. Zijn werk werd daar bekroond met een Diplôme d’Honneur.

1940 tot 1941 Huwelijk & Oproep Duitse militaire dienst.

Gustav Beran trouwde in 1940 en een jaar later in 1941 werd hij voor de Duitse militaire dienst opgeroepen.

1942 tot 1948 Demobilisatie.

Na de demobilisatie keerde Gustav Beran terug naar zijn gezin en nam een baan aan als architect voor een filmmaatschappij in Wenen. Dit was omdat hij van nationaliteit Oostenrijker was en in deze periode niet in Nederland mocht werken.

1948 tot 1960 Terugkeer Zeist.

Anton van Kempen, die Gustav Beran in 1942 met tegenzin had laten gaan, spoorde hem aan om in 1948 in Zeist bij de Firma Gerritsen & Van Kempen terug te komen. Hieraan gaf hij gevolg en ging opnieuw als hoofd van de ontwerpafdeling werken waar hij in de vijftiger en zestiger jaren gladde en gestroomlijnde tafelcouverts met vloeiende contouren ontwerpt, zoals het zeer succesvolle tafelcouvert model Jeunesse uit 1958 en het model Jolie dat in 1963 geïntroduceerd werd. Tevens ontwierp hij in 1957 een aantal unica en sieraadontwerpen bij de handwerkafdeling van Van Kempen.

1960 Fusie Gerritsen & Van Kempen.

In 1960 na de fusie van Gerritsen & Van Kempen en de Koninklijke Nederlandsche Edelmetaal Bedrijven Van Kempen, Begeer en Vos (K.N.E.B.) in Voorschoten werd Gustav Beran benoemd tot assistent- en creatief directeur bij de Koninklijke Van Kempen & Begeer B.V.

1962 tot 1977 Beurs van Berlage & Restoratie projecten musea.

Tijdens de opening in 1962 van het Centrum voor Industriële vormgeving in de Beurs van Berlage werd het in 1959 door Gustav Beran ontworpen Dinetteset in Durfine edelstaal (die diverse internationale onderscheidingen heeft behaald) tentoongesteld. Eind zestiger jaren toen zilver en pleet uit de mode raakte, ging Gustav Beran zich bezig houden met restoratie projecten voor diverse musea. Gustav Beran was tot 1977 werkzaam in Nederland, zijn naam heeft nog steeds een grote bekendheid in de designwereld, zijn ontwerpen zijn toonaangevend in de Nederlandse zilversmeedkunst en zijn bij collectioneurs nog steeds zeer geliefde verzamelobjecten.

Zie ook de zilveren ontwerpen van Gustav Beran op onze website.