Andries Dirk Copier: “Elk mens heeft toch als kind bellen geblazen. Die toverij, ik kan me niet poëtischer voorstellen, je geeft adem aan een droom.”


Andries Dirk Copier (1901-1991): ontwerper, edelsmid, boekbandontwerper, keramist, glaskunstenaar en vormgever.

Andries Copier is zonder twijfel één van de meest bekende ontwerpers van de Glasfabriek Leerdam. Hij was van 1914 tot 1971 aan de Glasfabriek Leerdam verbonden en leverde een constante stroom van ontwerpen, zowel voor gebruiksglas als kristallen Unica en Serica. Hiermee was hij tientallen jaren lang de enige ontwerper in vaste dienst bij de fabriek.

Als een van de eerste industriële ondernemingen in Nederland streefde de Glasfabriek Leerdam ernaar om in samenwerking met een dertigtal op freelance basis werkende gerenommeerde kunstenaars zoals K.P.C. de Bazel, H.P. Berlage, C.J. Lanooy en J.J.C. Lebeau een esthetisch verantwoord, eigentijds product te maken dat onder de naam van de kunstenaar op de markt werd gebracht. Aan de realisatie van dit streven heeft Copier in belangrijke mate bijgedragen. Met zijn functioneel ontworpen gebruiksglas, denk bijvoorbeeld aan het Gildeglas, een ontwerp uit 1930 dat nu een vormgevingsklassieker is bereikt Copier een ongekend groot nationaal publiek.

Zijn meer exclusieve Unica hebben een wereldwijde erkenning gekregen en zijn als verzamelobjecten fel begeerd, het zijn vazen, schalen en decoratieve objecten waarvan de vroege ontwerpen gekarakteriseerd worden door het gebruik van craquelé decors.

Veel van de ontwerpen van A.D. Copier worden gekenmerkt door een uiterst heldere, geometrische vormentaal, die destijds aansloot bij De Stijl en de Nieuwe Zakelijkheid. Bol, cilinder en cirkel zijn de elementen die bij deze objecten een belangrijke rol spelen. Eerdere ontwerpen waren beïnvloed door natuurvormen zoals zeedieren, bloemen en vruchten. Afgezien van zijn ontwerpen in glas heeft Copier (sinds 1927 artistiek directeur) in vele andere opzichten het gezicht van de Glasfabriek Leerdam bepaald. In 1943 richtte hij de glasschool op die een kleine tien jaar de interne opleiding voor blazers, slijpers en andere vakmensen verzorgde en hij stond in 1968 aan de wieg van het Glasvormcentrum, dat nog steeds de basis is van de ambachtelijke kristalproductie van Leerdam.

In 1971 beëindigde Copier zijn Leerdamse loopbaan. In 1979 begon Copier aan een nieuwe artistieke fase in zijn leven en begon hij experimentele stukken ‘vrij’ glas te creëren. Hierbij maakte hij gebruik van de vaardigheid van vele meesterglasblazers uit de hele wereld, die hij in allerlei studio’s opzocht. Met regelmaat werkte hij met Bernard Heesen in de studio De Oude Horn van Willem Heesen sr. in Acquoy, met Lino Tagliapietra in het Italiaanse Murano en met Petr Novotny en Jan Friedrich in het Tsjechoslowaakse Novy Bor.

Tot kort voor zijn overlijden heeft Copier met niet aflatende energie aan een fascinerend oeuvre in glas gewerkt. Hij genoot van de groeiende publieke belangstelling en gaf tot op het laatst van zijn leven interviews, waarin hij steevast zijn fascinatie voor glas verwoordde. In de jaren tachtig kreeg Copier verschillende onderscheidingen, waaronder het erelidmaatschap van de American Glass Art Society in 1985 en de David Röell Prijs in 1987. Karakteristiek voor Copiers artistieke oeuvre is het feit dat hij zich altijd heeft opengesteld voor nieuwe ontwikkelingen op allerlei gebieden binnen de beeldende kunst en de architectuur. Het is zijn grote verdienste dat hij deze invloeden wist te vertalen in persoonlijke, eigentijdse ontwerpen.

 

zwartje 1 (Large) - kopiezwartje 5 (Large) - kopie