Heden ten dage is thee over de gehele wereld de meest gedronken drank.


Vroeger was thee echter alleen bestemd voor de zéér rijke elite die zich de toen dure uit China geïmporteerde thee kon veroorloven.
Rond 1610 werd de eerste kleine hoeveelheid thee als curiositeit naar Nederland verscheept door de enkele jaren daarvoor opgerichte handelsmaatschappij de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (V.O.C.). De thee werd toen als medicinale drank gebruikt, maar toen de V.O.C. in 1667 voor het eerst een grote partij thee importeerde vond deze gretig aftrek.
De modieuze rijke elite ging de exotische drank drinken, waaraan men toen al melk en suiker toevoegde en men schafte allerlei kostbaar theegerei aan zoals Chinees blauw/wit porseleinen theeserviezen en zilveren theegarnituren, de thee raakte al snel ingeburgerd in deze kringen.

Theedrinken was zo geliefd dat men op de grote buitenplaatsen speciale theekoepels liet bouwen en terwijl de heren hun vertier zochten in de sociëteiten, gingen de dames gezamenlijk theedrinken. Hierbij werden zoetigheden zoals chocolade, koekjes, taart en ter afsluiting alcoholische dranken geserveerd.

Rond 1740 werd de thee zo goedkoop dat praktisch iedereen zich deze drank kon veroorloven en rond 1800 ging men massaal aan de thee.


Rond 1800 dronk bijna iedereen in Nederland thee dit had tot gevolg dat driekwart van de bierbrouwerijen stopten met het brouwen van bier!


Vanaf de late 18e eeuw werden verschillende onderdelen van het theeservies steeds vaker in zilver uitgevoerd, in combinatie te gebruiken met porseleinen kop en schotels. Tevens komen er: theekistjes, serveerbladen en specifieke schaaltjes en mandjes voor zoetwaren, suiker- of kandijkommetjes, theezeefjes, suikerscheppen, suikertangen, melkkannetjes, theelepels en lepeldoosjes op de markt om de theetafel geheel in stijl aan te kleden.

In de 19e eeuw wordt thee gedronken door alle lagen van de bevolking. Typische producten uit die tijd zijn het witte porseleinen theeservies, lepelvaasje en het ovale, mahoniehouten ‘kuipblad’.
Na 1850 worden de theepotten steeds groter met als accessoire het theelicht en de theemuts en kwamen er (reclame)blikken in de handel voor biscuit en chocolade.

Tegenwoordig worden producten die men bij het theeschenken gebruikt verkocht door bijvoorbeeld het Italiaanse Alessi die voor hun functionele designvoorwerpen hedendaagse vormgevers zoals Philip Starck, Alessandro Mendini en Michael Graves opdracht geven om deze te ontwerpen.