Deze presse papier met drie glazen poten is gemaakt in België bij de glasblazerij Val Saint Lambert en stamt uit de 19e eeuw. De presse papier heeft een religieuze voorstelling (gemaakt van zilver- tin- of aluminiumfolie dat opgesloten zit in het glas) van de heilige Theresia* met blauwe sluier en roze rozen. Aan de achter- en bovenkant van deze presse papier zit een pontil merk* en de achtergrond is gedecoreerd met een veelkleurig stippen / confettipatroon. De presse papier heeft een hoogte van 12.8 cm, de glazen bol heeft een diameter van 8.2 cm en hij weegt 680 gram.
De heilige *Theresia van Lisieux is één van de beschermheiligen van Frankrijk, van Lisieux en kerkleraar van de Rooms Katholieke kerk. Haar hulp wordt ingeroepen bij allerhande noden. Ze wordt afgebeeld als karmelietes die rozen en een crucifix in haar armen houdt. Een bekende uitspraak van haar was: “Ik wil het rozen = zegeningen laten regenen op aarde”, haar feestdag wordt op 1 oktober gevierd.
Een *pontil merk is een litteken, een ruwe of soms scherp aanvoelende plek dat meestal aan de onderzijde van een glazen object zit (soms zit het ook aan de zijkant). Hieronder een beschrijving van hoe het pontil merk ontstaat tijdens de fabricage van een glazen object: Het pontil merk ontstaat door een klein stukje heet glas met een stalen staf, het pontil, tegen de bodem van het nog te fabriceren glazen object te kleven zodat men het nog vloeibare glazen object kan afwerken. Als het stuk klaar is wordt deze van de pontil afgetikt en gaat de koeloven in waar het glas langzaam gekoeld wordt zodat het materiaal spanningsvrij is en niet meer spontaan kapot kan springen. Als men na (meestal) vierentwintig uur (grotere stukken hebben soms dagen nodig om af te koelen) de koeloven leeghaalt worden de stukken verder afgewerkt. Dit doet men tegenwoordig door het breukvlak van de pontil op het glazen object weg te slijpen, men slijpt het litteken glad of soms slijpt men er ter verfraaiing van het stuk er zelfs een ster in.
In de achttiende eeuw liet men het pontil litteken voor wat het was en heden ten dage geeft de aanwezigheid van een dergelijke litteken aan dat een glazen object uit de vrije hand is gevormd of geblazen en het ook uit deze tijd stamt.