Johan Gudmann Rohde (geboren 1 november 1856 te Randers overleden 18 februari 1935 te Hellerup) was een Deense schilder, lithograaf en ontwerper.


Hij was de belangrijkste grondlegger van Den Frie Udstilling (“de gratis tentoonstelling”) opgericht in 1891. Bij deze vereniging konden kunstenaars hun werken exposeren die niet binnen de selectiecriteria van de Academie vielen. Rohde reisde veel, niet alleen om zijn werken te exposeren maar ook speelde hij een belangrijke rol voor de Deense kunst tot 1914. Dit deed hij door nieuwe trends te volgen, contacten te maken en door het schrijven van zorgvuldig geformuleerde artikelen in de Deense kranten. Hij had oog voor werken van waarde, hij kocht in 1892 in Parijs een schilderij van van Gogh dat nu in het bezit is van het Ny Carlsberg Glyptotek een museum voor kunst in Kopenhagen. Hij organiseerde ook een tentoonstelling van de werken van van Gogh in Den Frie Udstilling in 1893.

Zijn eigen werken (vooral de portretten) uit de jaren 1890 zijn beïnvloed door de symboliek. Johan Rohde speelde ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van het Deense vakmanschap waarbij hij voor Georg Jensen zilveren voorwerpen van hoge kwaliteit ontwierp evenals meubelen in zowel klassieke als in Japanse stijl. In 1934 ontving Rohde de Thorvaldsen medaille, een jaarlijks toegekende hoogste onderscheiding binnen de beeldende kunst, uitgereikt door de Koninklijke Deense Academie voor Schone Kunsten en vernoemd naar de beeldhouwer Bertel Thorvaldsen.
(Bron: Wikipedia).


Johan Gudmann Rohde als ontwerper voor Georg Jensen.

Nog voordat hij als ontwerper ging werken bij het atelier van Georg Jensen was Johan Rohde al onder de indruk van diens vakmanschap en werk. Hun eerste samenwerking dateert uit 1904, toen Johan Rohde, Georg Jensen opdracht gaf om enkele door hem ontworpen objecten te maken voor zijn persoonlijke gebruik. Deze samenwerking was voor beide partijen een groot succes. Rohde was onder de indruk van Jensen’s talent en Jensen was onder de indruk van het vakkundig geschoolde oog van ontwerpen dat Rohde zich eigen gemaakt had. Op basis van hun eerste samenwerking, vroeg Georg Jensen aan Johan Rohde of hij in de toekomst producten voor hem wilde ontwerpen. Rohde aanvaardde deze uitnodiging en werd daardoor een van de eerste kunstenaars die zijn unieke visie verleent aan het “merk” Georg Jensen. Johan Rohde ontwierp vanaf 1906 serene, elegante producten voor de zilversmederij. Rohde’s ontwerpen hebben veel gemeen met de ontwerpen van Georg Jensen zelf, zijn stukken dragen dezelfde karakteristieke gehamerde kenmerken en ze gebruiken dezelfde oxidatie technieken. Rohde’s ontwerpen, zijn echter veel meer gestileerd dan die van Georg Jensen die de meer natuurlijke Art nouveaustijl gebruikt. Aan de andere kant, is Johan Rohde’s design niet strikt Art Déco ze zijn ook niet zuiver geometrisch. Daarom valt Rhode’s werk ergens tussen de twee in : het is een unieke mengelmoes van Art Nouveau en Art Déco. Rohde’s originele werken zijn symbolen van een opmerkelijke tijdperk in ontwerp en vertegenwoordigen de rijkdom van de Georg Jensen erfenis.