Christa Ehrlich: “Ik hoop dat ik bij de jongeren van mijn generatie belangstelling kan kweken voor de moderne, doelmatige vormen van zilver.”


Christina Anna (Christa) Ehrlich Wenen 12 maart 1903 – Den Haag 12 februari 1995 was een beeldend kunstenaar die bekendheid verwierf als sieraadontwerper, fotograaf en edelsmid.

Christa Ehrlich begon haar loopbaan als leerlinge (van 1922 tot 1925 studeerde zij aan de Kunstgewerbeschule) en later als assistente van de beroemde Weense architect, ontwerper en oprichter van de Wiener Werkstätte Josef Hoffmann.

Toen zij in 1927 naar Leipzig werd uitgezonden om tijdens de tentoonstelling genaamd “Europäisches Kunstgewerbe” de decoratie en inrichting van de Oostenrijkse afdeling op zich te nemen, leerde zij Carel Begeer kennen. Carel Begeer 1883 – 1956 was toen Nederlands directeur van de Zilverfabriek Voorschoten (Koninklijke Van Kempen en Begeer) en zelf edelsmid en ontwerper. Vlak voor de tentoonstelling in Duitsland had Begeer daar een moderne dieptrekpers besteld, een machine waarmee men metaalplaat onder mechanische druk een driedimensionale naadvrije vorm kan geven, en zocht iemand om zijn ideeën over de industriële vormgeving van zilver uit te werken.

Hoewel Christa Ehrlich geen ervaring had bij het vormgeven van driedimensionale metalen voorwerpen, was zij er volgens Begeer de aangewezen persoon voor en hij bood haar dan ook een baan aan als ontwerpster van zilveren gebruiksvoorwerpen. Zij aanvaarde deze uitdaging en vanaf augustus 1927 begon haar carriére bij de Zilverfabriek Voorschoten (Koninklijke Van Kempen en Begeer). Zes weken na het begin van haar werkzaamheden kon zij op een tentoonstelling van Oostenrijkse kunstnijverheid in Den Haag reeds een prototype laten zien van haar eerste zilveren theeservies. Het door haar ontworpen gebruikszilver was doelmatig en meestal zonder enig ornament. Vrijwel al haar zilverontwerpen zijn voorzien van haar ontwerpmonogram CE in een vierkant, vermoedelijk heeft Christa Ehrlich dit voordat zij naar Nederland kwam bij Carel Begeer bedongen, het was een privilege dat geen van de andere ontwerpers in haar tijd had.

Tegenwoordig is er veel vraag naar het door Christa Ehrlich ontworpen zilver waarbij het bestek dat door zijn moderne vormgeving in onze hedendaagse tijd niet misstaat op ieders eettafel en nog steeds gebruikt wordt.